Olika äro skapelserna

Hade just levererat den i sista stund-
beställda lyktan på förmidda´n,så fick
jag en idé om att baka lite.
 
Hittade ett gammalt kollegieblock där
jag tydligen skrivit ner lite recept.
 
Degen som gjordes resulterade i "Snickarbullar".
Fråga mej inte varför dom kallas så,det kanske va
nån gammal tapetserare som sadlade om och helt
sonika blev just "snickare"!

Här kommer receptet ifall ni vill prova,dom
är lite som wienerbröd men ändå inte ;)
 
Ca 30 st
(eller färre beroende på storlek & utförande)
 
25 gr jäst
2½ dl kall mjölk
175 gr rumsvarmt smör
½ dl socker
½ msk vaniljsocker
ca 6 ½ dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke och slå på lite av mjölken 
och sockret.Rör om tills jästen är upplöst och tillsätt
sen resten av mjölken och alla övriga ingredienser.
Arbeta snabbt ihop till en smidig deg.
 
Kavla ut direkt och sporra eller skär rutor ca 8x8 cm.
Lägg en klick valfri fyllning på varje,t.ex mandelmassa
eller som jag Nutella och hackad Toblerone.
Vik upp hörnen och nyp ihop bullarna.
Vill man inte skära rutor,så kan man med fördel bre på
eller fylla en sträng längs med ena långsidan och rulla
ihop till en korv.Skär sen i bitar och lägg i vanliga bull-
formar.
Låt bullarna jäsa 1-2 timmar,till dubbel storlek.
Pensla noga med uppvispat ägg och strö ev.hackad
mandel uppepå.
Grädda mitt i ugnen i ca 230-250 grader ca 5-8 min.,beroende
på ugn förstås.(man får lixom prova sej fram lite)
Håll koll så de inte blir FÖR mörka.

Sen kan ni njuta en smaskig liten "Snickare" till fikat :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0